8 mars

Som jag berättade så anmälde jag mig på "couple learning program" som universiteten här i Riga anordnar, och det var igår kväll som vi alla möttes. Det var som vanligt en massa löjliga lekar, allt för att lätta på stämningen. Jag gillar inte sådant där egentligen, men det ingick liksom.. I alla fall så fick jag möta min "partner" som jag ska öva lettiska med, och som jag ska lära svenska. Så jag behöver förhoppningsvis inte vara ensam om att känna mig dum, om han nu inte råkar vara på att vara en språkexpert förstås. Vi har en date på onsdag, så vi får se.

Igår fick vi gå och träffa patienter för första gången.. Vi hängde på som en lång svans från säng till säng, och det var väldigt spännande. Vi ska ju lära oss att palpera (undersökning med hjälp av händerna) och att använda oss av perkussion (när man knackar på kroppens utsida och lyssnar på ljudet), så vi fick bland annat höra hur det skilde sig från olika patienter. Det krävs massor av övning innan man får tillräckligt med erfarenhet för att kunna höra olikheterna.

Imorrn är det microbiologi colloquium, och det känns sisådär.. I vilket fall så kommer familjen imorrn!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback