7 mars

Idag har vi fått träffa en livs levande astronaut och titta på vacuum-förpackad mat, när vi egentligen skulle haft medicinsk etik. Den kursen hålls på ett museum, och idag så var den här mannen där för att vara med på en presskonferens. Han är nämligen född i Riga. Det var en kort och liten man, och jag hade aldrig gissat att han var astronaut om jag mött honom på gatan. I alla fall så passade läraren på att bjuda in honom i stället.. Det var jätteintressant!

Han är idag pensionerad, och gjorde sin sista färd 1998 tror jag, och totalt har han spenderat mer än två år i rymden. Han berättade om hur det känns att vara tyngdlös, och att det roligaste med hans jobb var när han fick göra sina rymdpromenader utanför skeppet. När jag hör sådana där historier så känns det så overkligt, att det någonstans finns bemannade rymdstationer dit andra rymdfärjor åker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback