Hjärtat

Klockan 08.00 befann jag mig på anatomihuset i morse, och jag gick där ifrån klockan 18.00. I tio timmar satt vi där och tittade på olika sorters celler och läste om dess bakgrund. På provet på måndag så kommer vi först att få tre stycken olika cellprover, där vi ska kunna tala om för läraren vad det är vi ser samt vad den har för funktion, hur den är uppbyggd, vart den finns osv. Klarar man dessa, så får man skriva den skriftliga delen. Klarar man den inte så får man inte ens skriva. Man har två chanser på sig, annars får man inte fortsätta, utan måste läsa om kursen från början. Så självklart ligger det lite vikt i detta.

Jag vet inte hur pass intresserade ni är, men just nu tittar vi på olika sorters vävnader som hud, brosk och allt annat som håller ihop kroppen till en helhet. Vi ser på hur ben växer, hur artärer och vener är uppbyggda och vad som skiljer dem åt, hår och naglar. Vi lär oss att hitta olika typer av fibrer, celltyper som plasmaceller, makrofager, mastceller osv.

I anatomin den här veckan gick vi igenom hjärtat, och det var minsann kul. Vi tittar alltid på riktiga delar av det vi går igenom, och det tycker jag om. Man får en helt annan förståelse för det. Fick bland annat titta på ett hjärta där väggen som finns i mitten av det hade en liten öppning, som vanligtvis ska vara igenväxt, men som då i stället bildar ett klaffljud.

Jag skulle kunna berätta hur mycket som helst, men det var ett litet upplägg av nuläget.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback