Mycket nytt på samma gång

Vart ska jag börja? Vilken dag! Började ju då som sagt med frukosten med några studenter. Det är jätte svårt att minnas vart alla är ifrån, så rätt som det är så står man och pratar engelska med en svensk eller norsk. Sedan mötte jag upp min buddie Undine, som ordnade ett månadskort åt mig som jag kan åka på inne i stan. Växlade lite pengar. Det är inte så lätt att räkna om den lettiska valutan till svenska kronor såhär i början, då 1 lats är 14 kr ungefär.

Åkte till RSU - Riga Stradins University, med min buddie och många andra studenter. Den ser bra ut. När man kommer in så finns det personal som tar hand om dina ytterkläder, som en garderob när du går ut på krogen, och så får du en nummerbricka. Behändigt. Sen var det massa information om när loven kommer vara, när det blir prov osv. Det här med vita rockar är en viktig sak, på måndag morgon ska dom vara inhandlade och dom ska vi ha på oss hela tiden. Lite udda. Skolan är uppdelad i olika byggnader, anatomi och histologi kommer vara på andra ställen tex. Så det har varit en massa åkandes hit & dit med Undine. 

Dagen avslutades med hela gruppen på en restaurang, fick något som jag tror var kycklingfilé med ett stekt ägg ovanpå, med potatis och en sorts sås. Efterrätten var vaniljsås med sylt, ungefär. Hade några lära-känna-varann-lekar, där man ska försöka lära sig de andras namn. Svårt!

Har skaffat ett lettiskt nummer, så vill ni mig något så når ni mig på +37120307242, tror jag det ska vara. Undine ordade även det.

Det kom nyss in en städerska och la handdukar vid balkongdörren, då det kommer in massa kalluft där, hoppas på att det ska bli bättre nu.

Nu ska vi i väg till köket och laga chili con carne.

Kommentarer
Postat av: Tina

Hej. Hoppas du trivs i Riga och att det kommer gå jättebra för dig, det är jag säker på. Ta hand om dig! Kram

2010-01-26 @ 18:44:10
Postat av: Joacim

Hoppas de blir gött =) Hur mycket skillnad i pengar handlar de om, liksom är de billigare att bo där en i en svensk stad? Billigare mat mm? Hyra? mvh

2010-01-26 @ 21:30:11
Postat av: Petra

det är ganska billigt att bo & leva, har ingen riktigt bra koll på det än. men om man hyr en fyra och delar på den på fyra pers, så kan det kosta runt 1500-2000 kr. jag tror maten är den största prisskillnaden jämfört med hemma.. : )

Postat av: Petra

tack så mycket tina! : )

2010-01-26 @ 21:49:04
URL: http://urallasynvinklar.blogg.se/
Postat av: Anna

Hoppas det kommer gå bra för dig vilket jag är säker på att det gör!!!Grymt kul att kunna följa ditt äventyr på din blogg!! Alla lyckoönskningar från oss i Dulleråsen

2010-01-27 @ 09:22:00
URL: http://passagen.se/wertsi/
Postat av: Ida

Jag blir så avundsjuk när jag läser allt som händer, jag vill också! Kanske vore en idé att bli läkare i Riga ist för tråkig svensk jurist?

2010-01-27 @ 10:22:32
Postat av: Petra

Ida: JAAA! Skit i juristlinjen och kom hit i stället.. ; )

2010-01-27 @ 12:35:10
URL: http://urallasynvinklar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback