3. Mina föräldrar

För dem har man väl haft alla känslor som har ett namn, både på gott och ont. Det är ju de människorna som följer en i livet, genom alla upp och nedgångar. Som vet om alla de här sidorna man inte skryter om, som också vet hur man tänker och känner, utan några större förklaringar. Det är med föräldrarna som man kan vara sig själv, inga konstigheter.

Först och främst kan jag säga att jag är en kopia av mammas utseende, med ett inslag av pappas inbyggda ögon. Personligheten sen är skrämmande lik pappas. Dom är båda två lugna fina personer med hjärtat på rätt plats, och har alltid hundra bollar i luften. Det byggs och donas överallt, och det är alltid någonting på gång, någonstans.

Dom är ena gigantiska samlare; pappa med sina bilar. Jag vill inte ens tala om hur många bilar jag åkt och suttit i. Jag körde mina första åtta mil som fjortonåring i en Mercedes 500 SL, och har sedan dess kört det mesta, allt från solbrända Thunderbirdar importerade från Kalifornien till stora Chevor och jeepar. Pappa är egen företagare, och genom honom har jag lärt mig att köra både traktorer, hjullastare, bandvagnar... Som även varit mitt jobb periodvis. Pappa har ett starkt barnasinne, och kommer aldrig någonsin att bli gammal. Pappa vet alltid bäst, och det gör även jag, så det har ibland resulterat i vilda diskussioner, eftersom att ingen av oss ger oss. Aldrig. Pappa blir väldigt lätt omtyckt bland mina vänner, och det har alltid gjort mig stolt. Han är genomsnäll, och man kan ha mycket skoj med honom. Han är teknisk, och kan få ordning på det mesta med skiftnyckeln han alltid har i fickan.

Jag sa ju att dem båda är samlare, och mammas intresse är antikviteter, och det är inget skräp vi talar om nu, utan det är fina saker. Lampor, tillbringare, burkar, glas, skålar - allt. Man förstår inte innebörden och värdet av det förrän man sett det. Ett tag hade vi två kristallkronor i ett och samma vardagsrum, och jag skulle tro att hon har alla storlekar när det kommer till Rörstrand och Höganäskrukor.

Mamma och jag har kul ihop, vi kan spendera timmar på auktioner och loppisar, dricka oss fulla och snacka en massa skit. Mamma är sjuksköterska med intensivvård som inrikting, och en person som inte klarar av att sitta still. Ligga i soffan och se på TV är det värsta hon vet, hon pysslar hellre med något vettigare. Hon lägger alldeles för mycket tid på andra människor, och glömmer ibland bort sig själv. Hon är så långt ifrån egoistisk man kan bli, och en sådan go och varm person. Hon är en riktig djurmänniska, och det är en stor del av hennes liv. Sol och värme älskar hon. Mamma är enormt bra på att laga mat, och har gjort oss till gourméer allihopa.

Jag är glad att jag har de föräldrarna jag har, och skulle inte vilja byta dem mot någonting i hela världen. Kärlek till dem.


Kommentarer
Postat av: Mamma.

Det var fina ord,tack så mycket.Men den där bliden är ju för hemsk!

2010-12-12 @ 16:20:35
Postat av: sandra

Där måste jag säga emot dig Monica, den där bilden är galet fin på väldigt många olika sätt! :)

Postat av: Petra

Jag tycker också att den här bilden är jättefin! Så en egenskap hos mamma kan ju då tilläggas - hon gillar inte att vara med på kort.

2010-12-12 @ 18:45:40
URL: http://urallasynvinklar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback