Belgrad / Serbien

Natten var inte bland det basta, da jag nu sitter har med ett svagt blamarke i tinningen. Sov sa bra man kan i en kupe, med benen i 90 graders vinkel. Blev mattligt less och irriterad da en tjock resvaska kommer farandes i huvudet, for att damen bredvid mig tappade den rakt pa mig da hon skulle lyfta ner den. Fick man ett forlat? Nej. Hon bara glodde pa mig en stund. Its okey, blev mitt svar, med en djup suck. Herregud, vad ont det gjorde.

Det forsta vi sag av Belgrad var ett kvarter uppbyggt av kartonger, och vi fick hora att det var zignenarna som bodde dar. Sag riktigt illa ut, man kan inte ens forestalla sig hur det skulle kannas.

Vart boende, 6th floor Hostel som det sa fint heter lag pa andra sidan vagen av centralstationen. Ganska latt hittat efter en diskussion med ett gang taxichaufforer som pekade at hoger men sa vanster. Man ska helt enkelt aldrig fraga, for det blir inte battre. Men vi hittade. Mottes da av tva stycken hundar (hemlosa?) som hade bosatt sig i trappuppgangen. Varav den ena bara hade tre ben. Sadant gillar jag inte att se. Efter lite vantande fick vi komma in vid 08, men varat rum skulle inte bli ledigt forran vid 11.

Gav oss ut och letade efter frukost. Brod pa ett stalle. Ost pa ett annat. Sprang oss galna, for vi hittade inte en enda affar sm hade allt pa samma plats. Hittade en hel del lustiga affarer som mest bara salde grisoron, leverbitar och annat som man undrar om folket eller djuren ater.

Rummet vi bor i ar det minsta man kan tanka sig, ungefar som en garderob. Sangen ar gjord for en, och bara genom att slappa ner ryggsackarna pa golvet sa var allt utrymme slut. Hyllorna rasade nar vi testade dem. Hostelet ar litet, tror dom har bara tre rum. Men valdigt centralt.

Men bortsett fran det, sa ar Belgrad verkligen haftigt! Det ar skitigt, asfalten ser ur att vara tillplattad med kavel, det star hus har och var med stora hal i. Sedan kan man hitta en finare gata som har vanliga affarer osv. Med andra ord, det ar nog den storsta kulturkrocken hittills.

Jag och Emma lamnade in kladerna pa tvattning idag, skont. Har nu bokat in en bio till ikvall, dom lovade att den skulle vara pa engelska sa vi far hoppas pa det. Men jag ar inte ett dugg forvanad om den ar pa serbiska.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback