Eva & jag på tur


Igår hämtade Eva upp mig och vi började vår färd med att köpa en karta, där hon tyckte att jag ska fylla i alla ställen som jag besöker eftersom osv, smart ide tyckte jag. Kommer inte ha en aning annars med alla konstiga namn som är här. Åkte runt och kollade i vilka hus hon hade bott i, och hälsade på några av hennes vänner. Alla är jätte härliga. Hälsade på den galna norskan en sväng, och huset som hon är hushållerska i ser ut som ett hotell. Hon har en egen lägenhet inuti huset. Träffade en hundraårig tant också bland annat.

Eva ville visa mig runt ön, så vi åkte i först över mitten av ön, sen höll vi kusten runt. Första anhalten blev annanas-plantaget Dole, som bland annat finns i fruktdiskarna hemma. Det var intressant, för jag är nog inte ensam om att tro att de växer ur jorden, och att man plockar upp dem som potatisar. Lärde mig att de gör de inte alls, utan de växer som en blomma, och det tar 18 månader innan en annanas är mogen. Kan man ju tänka på när man äter en sådan nästa gång. Stannade lite här & var, köpte avocados [ som det finns så många olika sorter av ] och majskolvar som de säljer alldeles färska längs vägarna.

Kaffeplantor, bananträd, nötter, avocado, mango, majs, bambuträd, citroner, blad man gör teer av.. Allt man kan tänka sig som vi äter hemma, bara att här kan man plocka dem direkt, utan att de skeppats tusentals mil. Känns konstigt att se sådant hänga uppe i träden.  Blommor som mamma har hemma i fönstret, växer fritt ute, klätterväxter och allt vad det är. Passerade plantage av sockerrör.

Man kan inte åka med bil till den yttersta västra kusten, utan man kan bara åka till en viss punkt, innan man måste vända. Man befinner sig då med på den norra kusten, längst upp på ön. Jag bor längst ner, södra kusten. Södra sidan av ön är torrare, har mindre regn och det är även där alla hotell och sådant är. Man märker genast när man kommit mera norrut att det är grönare för att det regnar mer, det gamla Hawaii är mer bevarat där och det är många lugna bostadsområden. Städerna är i äldre slag och de flesta husen ser ut som kartonglådor.  Roligt att kunna se sådan skillnad, för ön är ändå inte stor. Åt lunch på en mexikansk restaurang och kikade lite i deras affärer. På den norra sidan har de ofta problem med stormar, så många hus är "byggda på övervåningen", stolpar håller dem ovanför marken så att vattnet ska kunna rinna undan.

Åkte förbi stora fina vita stränder, där det inte var så mycket folk. Om vintrarna kommer de stora vågorna, och det är på den norra sidan som alla världstävlingar i surfing hålls. Eva tipsade mig om flera ställen längs vägen som hon tyckte att jag skulle åka till sen, för bussarna går även dit. Pia har också lovat mig att efter den här veckan då hennes kurs är över så ska vi sätta igång att leka.. : ) Stannade på Ross Dress for less, en affär som har alla möjliga märken fast det helt enkelt är billigare. Kanon, jag och Eva hade jätte roligt där, provade och tipsade. Det var ljust när vi gick in, men mörkt när vi gick ut, så det säger ju en hel del. De har enormt mycket kläder & skor. Katastrof tyckte vi när vi bara handlade för ca 10 dollar var, haha. Det var verkligen en lyckad dag, jag fick veta vad så många platser och byggnader var & se så mycket intressant. Många bra tips och fick verkligen lära känna Eva bättre.

63381-92
Så här växer annanasen.

63381-91
Den vanligaste som vi troligtvis har hemma.

63381-95
Fiskar vid annanas-plantaget. De står för lycka och välgång. De är väldigt stora och det kryllade av dem.

63381-94
Eva på den norra kusten.

63381-96
Norra kusten, en hel del klippor blandat med vita stränder.

63381-97
Lite folk, men fullsmockat om vintrarna.

63381-93
Här lunchade vi på Cholos.


63381-105
Molnen hänger alltid i bergstopparna.


Kommentarer
Postat av: Tammy

Du får se till att prova surfa lite när du är där också! (:


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback