Pearl Harbor - USS Arizona Memorial

Datorer kan fa mig att bli tokig, internet har kranglat har i huset sa nu fungerar inte kontakten mellan min och det tradlosa som det ska. Nagot med ipnumret. Den far kontakt, men internet funkar anda inte. Skit trist. Hade Barry varit hemma nu sa hade han kunnat lost det. Men men, det ar ju bara tre veckor kvar sa jag far noja mig med familjens datorer. Det ar ju bara bokstaverna som ar lite smajobbiga, men med bilder & sa ar det ju likadant. Sa ni far sta ut med att lasa utan prickar, om det inte loser sig : )

Igar var solen huvudamnet mest hela dagen. Har hemma var stamningen lag, Pia var helt slut. Vilket hon latt verkar bli. Gar runt som en zombie, ryter at ungarna och lagger sig runt sju. Det drar ner oss andra med. Hon verkar inte riktigt kunna hantera att barnen har inlarningsproblem, for om de laser samma ord alldeles for lange blir hon jatte arg & otrevlig. Jag personligen tror att hennes beteende mot barnen kan vara en del i att de inte kan lara sig sa bra, hon behandlar dem fel. Det ar sa deras morgnar borjar och med den grunden gar de till skolan, med en massa brak och oliv. Hon borde forsoka borja prata som folk. For minsta lilla tjaffs & huset star i lagor. De dagarna hon vaknat pa ratt sida ar hon en angel och pushar dem for fullt, sa ja, de forvirrar nog barnen.


Imorse var jag uppe klockan fem, bussen som tog mig till Pearl Harbor skulle ga 6.15 fran ett hotell inne i Waikiki. Sa nar jag akte i vag pa vespan sa hade solen annu inte gatt upp, det var svalt och skont och folk var ute och motionerade innan hettan. Harlig tid pa dagen.

Akte mot Pearl Harbor, valdigt speciellt alltsammans. Dock borde jag last pa lite om den amerikanska historian som vi hemma inte laser sa mycket om. Det var en hel del man inte riktigt hangde med pa, men jag var den enda bland alla amerikanare, sa de ganger jag stallde fragor sa hojde guiden nastan pa ogonbrynet. Borjades med att visa en film pa USS Arizona Memorial, som ligger pa hamnen och ar som ett sorts museum. Folk hade som tur var lyckats filma da japanerna slappte bomber ner over batarna i hamnen, den 7 december 1941. Fascinerande. Sedan fick vi aka over till den plats dar en bat, Arizona, ligger under vattnet som man inte kunde fa upp och renovera. Det ligger fortfarande 940 manniskor kvar dar inne i baten. Man kan se vissa delar av fartyget sticka upp ovanfor ytan, och man ser konturer av baten. Den var enormt stor. Dagen Arizona bombades sa var den uppfylld med olja till max, sa an i dag laker det ut olja vilket man sag. Helt otroligt.

Aren efter som detta hande renoverade man de skepp som gick att radda, sa manga och sa enorma stora fartyg forstordes. Man fick flytta ca 400 kroppar ur en av dem. Det ar nog forst idag som jag insag hur stort det anfallet var, och man kunde nastan se allt framfor sig nar man stod dar. Pa den plats dar baten under vattnet fanns har de byggt en liten byggnad ovanfor, dar inne pa en vagg finns alla namnen pa dem som dog under attacken. Nastan 2 400 dog den dagen, da den yngsta var tre manader gammal.

Akte sedan tillbaka da man fick kopa souvenirer och besoka sjalva museumet. Bilder, saker som raddats sen katastrofen, klader, upphittad misil och en massa annat. Sedan bar det i vag via trolley till nastan samma stalle som den har minnesplatsen, dar en annan bat finns. Missouri. Den ar gjord for att sta emot krig, och de gjorde stora insatser med den under andra varldskriget. Det var just pa den baten med, pa en speciellt utpekad plats uppe pa dack, som det andra varldskriget avslutades. Alla landers ledare mottes pa en och samma plats, och skrev pa ett fredsavtal. Turen var guidad och man fick titta in i rummen och hytterna dar de sov, bodde och arbetade. Fotograferades i seglarmossa bland annat, men de korten kan jag inte visa, ingen scanner ; ) Dagen avslutades med en tur forbi the Punchbowl, dar alla ligger begravda. De familjer som tillhor en familj inom de militara far begravas dar ocksa, men inga andra.

Ja, det var en riktigt intressant dag. Har lart mig en massa, mycket mer an vad jag visste innan av att ha sett Pearl Harbor filmen, hehe. Hade ingen aning om hur stort det var, och hur det drabbade Hawaii. Det som kandes mest var att se baten i verklighet, och veta hur manga som ligger under vattenytan.


Arizona battleship. Man ser tydligt baten, och det ovanfor var minnesbyggnaden. Dar inne gallde alla hattar & mossor av, och man skulle helst inte prata.

63381-343
Har kan man se en del av skeppet. Alldeles intill ytan, och en bit ovanfor.

63381-342
Kommer inte ihag vad de har har for funktion, de ser ut som stora skorstenar pa fartygen. Kanske de ar det med? : ) Tank att det ar en hel bat som ligger under ytan, precis sa som den sjonk da det blev bombat av de japanska flygplanen.

63381-340
Olja, som funnits i baten i 60 ar.

63381-341
Alla namnen pa de som dog den har dagen.

63381-350
Baten Missouri.

63381-348


63381-347


63381-346
Sa har kunde hytterna se ut.

63381-345
Pa den har platsen stod det ett bord, dar avslutades det andra varldskriget. Varldens allra storsta ledare samlades och signerade fredsavtalet.

63381-344
Pearl Harbor ar idag utrustade for att vara forberedda pa en ny attack. Den gigantiska runda kulan ar en radar som kontrollerar signaler efter misiler pa ett avstand av 1000 miles.

63381-351
Tusentals begravda manniskor, Punchbowl.


Kommentarer
Postat av: Anna

Ojdå, vilken spännande dag =)
Måste ha varit kul att varit där och sett det, kul att få läsa om det med =)

Postat av: nicke

fan va avis jag blir. skulle också vilja se allt det där:) saknar dej... kyss

2006-11-15 @ 12:01:42
Postat av: sandra

hej baby. coolt. jag visste inte ens att det låg på hawaii.. hoppas allt är bra annars. skriv gärna ett mail, puss puss

2006-11-15 @ 13:56:59
Postat av: malin

Häftigt! Verkar finnas en hel del att se på Hawaii : ) Sköt om dig, puss!

2006-11-16 @ 09:02:11
URL: http://jagmalin.blogg.se
Postat av: Tammy

Men fy vad läskigt att se allt det där i verkligheten. Kan tänka mig att det är lite skilnad mot filmen...
kram

2006-11-16 @ 23:10:03
URL: http://tammy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback