The Bishop Museum


Igår var det en grå & regnig dag, så jag gick på museum. Ville ju inte bara vara hemma för att vädret var trist. Hörde att The Bishop Museum skulle vara bra så jag for dit. Vill ju ha en liten kunskap kring Hawaii när jag åker hem, inte bara över hur stränderna och de typiska turistgrejjerna var. Utan lite mera historiskt sett, så det passade ju bra. Stället var helt okej, men man blir lite smått förvirrad av alla informationsskyltar man måste läsa för att förstå, som står på hawaiianska och sedan översatta till engelska. Man ströläste mest bara, men det var ändå helt okej. En hel del att titta på, man fick det gamla intrycket av ön. Då de dansade runt i masker, hattar och all utstyrsel som fanns. Väldigt spirituellt. Började genast tänka på voodoo, sen kanske inte det har något med det hela att göra, haha.

Tittade på en liten show där två tjejer dansade hulahula och en annan sjöng och spelade. Det är väldigt fint & så eget som det kan bli. Och vilken språk! Vet inte hur man ska förklara det, det är mjukt på något vis med alla vokaler de har. En annan greg var då man satt inne i ett sorts runt rum där det var en tvskärm i taket, en film visades om stjärnor & planeter. Kunde se i det runda taket vart alla stjärnor & planeter låg osv. Fascinerande.

Kunde förresten ha dött igår. Jag kom gåendes längs trottoaren och bara två tre meter framför mig krasar en glasgrej ner i marken, stenhårt med en väldans fart. Ingen aning om vart den kom ifrån, men troligtvis från någon balkong ovanför. En massa höghushotell intill vägen. Hade jag varit där just då vet jag inte hur helt mitt huvud hade varit. Japanen som var lika nära fast som kom från andra hållet blev lika chockad som jag.

Var in på en glassbar idag och om att tänka på hur positivt verkande det är när personalen trivs med sitt jobb. Tjejerna som jobbade sjöng och slog med saker, jätte glada. Iofs var det lite väl uppskruvat, men jag tyckte det var kul. Det är ingen höjdare att komma in på en affär där folket ser ut att vara levande döda men inövade repliker & frågor då de inte ens lyssnar på ens svar.

Idag var det strålande sol när jag vaknade så jag gjorde det jag skulle här hemma och åkte till en strand nere i Waikiki. Tänkte åka till Haunama Bay som ligger åt andra hållet men bussen kom aldrig så jag bytte sida på vägen & for åt andra hållet. Var där under dagen, har sen varit barnvakt sedan fyra. Nemas problemas, ungarna lyssnar.

Nu några bilder från The Bishop Museum. Vågar inte ge någon direkt beskrivning på vad dem föreställer, men de ser häftiga ut. Har iaf att höra med den Hawaiianska historien.

63381-189


63381-194


63381-193


63381-192


63381-191


63381-188


63381-187


63381-186


63381-185
Kanske var så man såg ut förr.

63381-195
Katten i garaget, som blev utslängd av hundarna. Slog mig nu också att jag inte vet namnet på den.

Kommentarer
Postat av: sandra

hej darling. det ar bra att du ar lite kulturell :) ingen hemlangtan annu? ar faktiskt stolt over dig, hehe. puss

2006-10-12 @ 15:07:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback