31 augusti

Idag har vi ätit vår första middag tillsammans med Erik, som nu har flyttat in här hos oss. Så nu är vi fyra igen, och det känns jätte kul. Det har varit en bra dag, har suttit med latinuppgifter hela kvällen och tyckte att det var rätt roligt. Nu är det sovdags, en ny dag i morgon med bara en lektion - lettiska.

22:25

Jag har läst hela eftermiddagen, flyttat sängen till ett nytt ställe och hoppas på att det ska kännas bättre. Dum grej det där, men jag vet att det är ganska många som sover dåligt om den inte står rätt.

Vi har nyss haft en kvällsfika tillsammans, och jag ska ta och sova tror jag. Börjar inte förrän tolv i morgon, men tänkte dra mig upp tidigt för att få lite gjort. I morgon så är det latin, medicinsk fysik och statistik, samt biologi som står på schemat.

Såhär blev det till slut.

Första skoldagen av termin två.

Första skoldagen då. Någonstans där inne så hade jag väl hoppats på en mjukstart.. Där lurade jag mig själv. Vi hade två lektioner i anatomi idag, och det är hjärnan och nervsystemet som står på tur. Åtta sidor tills på måndag, så det är väl bara att ge sig på't.

Tillbaka i öst.

Jag hade tur idag också, en kille hjälpte mig att samla ihop allt bagage och rullade det hela vägen ut till stället där alla taxibilar är. Han fick dricks. En taxichaufför, som inte hade någon speciellt stor bil, pressade in all min packning utan problem. Väl framme vid lägenheten blev jag väl bemött av mina sambos, som kämpade tappert med att få in mina saker. Stort tack!

Möblerna är nu uppmonterade i mitt rum, inte en skråma på dem, tack och lov. Marte Stine hjälpte mig att bygga ihop allt, så det gick riktigt snabbt. Nu är rummet klart, och vi har möblerat om. Jag har alltid sovit mot en vägg, men har nu sängen ståendes ut från väggen. Vi får se om jag kan sova, eller om jag måste snurra på den. Men det blev i alla fall finast som det står nu. Jag blev jätte nöjd.

Jag, Marte Stine och Daniel gick ut och käkade mexikanskt för att fira att vi är tillbaka. Sen mötte vi upp Erik, som ska bli vår nya sambo, en mycket trevlig kille. Han flyttar in på tisdag, och jag tror att det kommer funka hur bra som helst.

28 augusti

"Jag hade en gång en båt.." sjunger trubaduren vid baren, nu har vi precis lämnat hamnen och tagit Riga i vårt sikte. Vädret är fint, båten är ganska full med folk som ska fira att det är lördag kväll och helg. Det luktade alkohol redan på bussen i morse då tre medelålders par sprätte första ölen redan vid 09.00, sedan var snacket igång - impotensproblem och kvinnfolk i affärer. Tur att jag laddat upp med min iPod, Illustrerad vetenskap, korsordstidningar och en skvallerblaska.

Ska väl ta och leta mig någon middag, lägga mig i min hytt och kika på tv. I morgon ska jag äta av frukostbuffén, försöka få ihop mitt bagage och hitta en gigantisk taxi.

Det gick!

Som jag har slitit! Det är tur att jag har tålamod och att jag är så fruktansvärt envis. Min bagagevagn har vält några gånger, jag har valkar i händerna, jag har svettats; men jag är på båten!

Fick problem när jag skulle komma genom glasdörrarna vid terminalen, där man ska dra sitt boardingkort för att dem ska öppnas. Jag kunde ju inte direkt göra allt det på samma gång. Dörrarna smällde ju igen på mig hela tiden, vilken syn. Då kommer räddaren i nöden, en rysk kille som jobbar på båten. Han ordnar så jag hinner komma igenom, och kör även vagnen åt mig in i båten. Han hjälper mig även med att prata med personalen, som inte förstår svenska så bra, att jag vill ställa allt i bagagerummet. Dock var mitt lass för brett för den dörrposten, så vi fick ta det del för del. Men nu står det där det står, och här sitter jag med datorn och en kall, välförtjänt öl.

Bred last!

Ja sådär då, nu är det packat och klart. Det är mycket nytt som ska med! Den är ganska lätt att skuva på, men jag måste använda hela min kroppsvikt för att få ner det på hjulen för att få det rullning. Håll tummarna för att jag tar mig in och ut ur bussen, samt in i båten i morgon. Har inte ens velat tänka på hur jag ska ta mig till lägenheten med detta, det finns väl inga sådana stora taxibilar. Men ack så nöjd jag kommer vara när jag är framme och allt är uppackat!

Det löste sig..

Som vi klurat och funderat på hur tusan jag ska få med mig allting till Riga.. Gick ner till grannen för att låna en kartong, och då hade han en lastpall ståendes på gården. Mamma såg lösningen direkt, där hade vi det! Så såhär ser det ut, plus att jag ska ha två resväskor med mig, och en av dem kan jag ha som ryggsäck. Så jag tror att det kan gå. Jag får lämna datastolen hemma, den lådan får faktiskt inte plats någonstans. Den får komma med nästa besökare. Dom på Tallink sa ju att så länge jag får med mig allting på egen hand, så är det inga problem. Men jag skulle tro att jag kommer behöva få diskutera mig fram..

25 augusti

Nu är jag hemkommen från en snabb och effektiv shoppingtur i Sundsvall. Jag fann det jag skulle, och höll mig till det. Det är starkt jobbat! Nu återstår problemet - hur ska jag få med mig alltsammans till Riga?! Kartongerna var större än jag trodde, hade annars tänkt dra dem på en sorts kärra som man får när man köper flera backar öl på båten. Men de är för stora. Så jag måste klura på det där, för jag vill ju ha med mig dem.

Ingen som ska ta bilen till Riga i helgen kanske?
Eller som ska på kryssning med buss som åker över?

Kakmonster

Året var 1992, och jag skulle fylla fem år. Här sitter jag och min barndomskompis Anna Siwert vid deras köksbord och äter kakor för fulla muggar. Annas pappa är fotograf, och tog de här fina bilderna. Vi båda två med busiga blickar och jag med mina hemska mjölktänder.

Anna och jag.

18:28

Vi gör inget annat än bara gottar oss här hemma, äter god mat och håller oss inomhus. Det är så rått och kallt ute. Var dock en sväng till Sveg idag igen, men mest bara som sällskapsdam. Tog en fika, handlade lite och åkte hem. I dag åt vi helstekt fläskfilé med förmodligen världens godaste hemmagjorda marinad och sås till. Vi toppar det hela med en Irish coffee. För att bara tala om ätbara ting.

24 augusti

Igår blev det en sväng till Sveg för att göra lite ärenden, det är en hel del som ska göras innan avfärd. Jag och mamma tog en fika på hemvägen vid Härjeåsjöns Värdshus. Jag var sen mest hemma under dagen, lagade en "Chocolat swirl cheesecake", som blev god. Cheesecake har aldrig varit något jag gillat egentligen, men jag tänkte att jag skulle testa i alla fall. Till middag blev det vegetarisk canneloni, gott! Lite rödvin på det. En riktigt skön kväll, där det hela avslutades med att jag slocknade i soffan. Trött på kvällarna, men pigg på morgnarna, så dygnsrytmen är det inget fel på.

Idag ska jag ta fram resväskorna och börja packa lite. Jag ska ringa Tallink och höra om det finns några regler på hur mycket bagage man får ta med sig på båten, eller om det är okej att ta med sig den mängd som man pallar att bära. Vi ska åka till IKEA i Sundsvall i morgon och köpa ett skrivbord, som sitter ihop med en bokhylla. En matta, en skrivbordsstol och lite annat. Det är så svårt att hitta sådant där i Riga, inget som fallit mig i smaken.

Sista arbetsdagen för denna sommar.

Sitter här på jobbet och gör min sista dag. Vi har bakat kärleksmums dagen till ära. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med de kommande dagarna, de allra sista innan det är dags att åka igen. Har sett schemat inför hösten och jag är riktigt nöjd! Det kommer att bli så bra. Pratade med Daniel i telefonen för någon dag sedan, och jag saknar dem allihopa. Det är tungt tungt tungt att åka hemifrån, men när man väl är där så är det inga problem. Det kommer bli en bra höst, nya spännande kurser och nya utmaningar.

Ett litet axplock

Ett par ögonblick av våra dagar i Paris.

Hemma från Paris.

Jag och Sanna har haft en perfekt semester i Paris. Det är ju en fantastisk stad som man egentligen skulle behöva flera veckor för att verkligen hinna uppleva och göra alltsammans. Men på våra fyra dagar så hann vi med mer än tillräckligt. Vi besökte Eiffeltornet, Triumfbågen och Notre Dame. Vi kollade in Mona Lisa och hennes leende, tillbringade en hel dag från att de öppnade tills de stängde på Disneyland, och åkte berg-och-dal banor av alla de sorter. Vi gick längs långa gator, åt mat och fikade här och där. Vi blev experter på Paris tunnelbanesystem, åkte fel och åkte rätt.

Jag vill ju inte påstå att det franska stadsfolket är det trevligaste jag mött, då dom trilskas på med franska även fast jag ber dem om att prata engelska. Jag kan inte ett enda franskt ord, mer än en ganska opassande mening i den där låten vi alla hört. Jag och Sanna fick en finfin resa tillsammans, och vackra minnen att komma ihåg. Det är något speciellt det där, att åka med bara systern.

Bilder kommer!

Mot Paris!

Nej, men jag tror väl att jag och lillasyster åker till Paris då! Allt är klart, mamma och pappa ska strax köra oss ner till Arlanda. Flyget lyfter 06.30 i morgon bitti, en liten mellanlandning i Amsterdam och sen är vi framme vid 10.45. Kollade nyss vädret för veckan och det ser ut att bli soligt & varmt.

Ha det!

Vilken kille.

När jag kom hem från jobbet i dag så var grillen igång, fläskfilén och majskolvarna redo att grillas, i ugnen fanns det klyftpotatis och i kylskåpet en kall Budweiser. Klå den ni. Det finns väl inget bättre än att komma hem till en färdig middag? Sedan drog jag till Härdal för att packa klart resväskan, eftersom att vi drar till Arlanda i morrn kväll efter att jag slutat jobba. Nu när jag nyss kom hem igen så hade Nicke dammsugit golven, tagit hand om all disk sen middagen och plockat undan.

Jag har det rätt bra, skulle jag vilja säga.

13 augusti

En helt vanlig arbetsdag. Käkade sen lite middag när jag kom hem och drog vidare till Herrö för att hälsa på familjen Lennartsson. Jättekul att få träffa Soffa en sväng, då det är lätt att man går om varandra. Hon är hemma när jag inte är hemma osv. Blev i alla fall bjuden på blåbärspaj, och hade en allmänt fin kväll.

Stjärnfall i natt

Läste att jorden skulle passera ett område med kometrester under tre dagars tid, som resulterar i att de ser ut som stjärnfall när dessa kommer för nära vår atmosfär. Ungefär 50-60 fall i timmen, det vore ju jätte häftigt att se! Så frågan är, om himlen håller sig klar, om man inte ska stanna uppe och titta. Det ska vara som mest synligt under den här kommande natten, och man ska hålla blicken mot nord/nordost.

11 augusti

Det har inte hänt så mycket speciellt idag. Var nyss på en konsert i Härdals kyrka, där ett gäng sjöng Elvis-låtar. Malin Jäderberg är ju en riktig talang, måste jag säga.

Köpte mig en biljett till Riga idag. Med min tunga packning så blir jag tvungen att ta båten, vill ju ha med mig en massa nytt ner. Den avgår från Stockholm lördagen den 28 augusti, och kommer som vanligt fram dagen därpå kl 11.00. Vi har ju ett klubbkort med Tallink, och hade visst samlat på oss så pass många poäng att jag fick resan gratis, med egen hytt. Behöver bara betala 255 spänn för bussresan från Mora.

10 augusti

Då har man kört hjullastare idag då, det var ett tag sen. Men det satt kvar i fingrarna. Vi var upp till Ryflovallen med lite byggmaterial, fikade och åkte sen hem igen. Annars har jag mest traskat omkring i mina mysbrallor hela dagen, och bara låtit tiden gå. Tänkte snart ta och baka ett italienskt bröd med grovsalt och fetaost, receptet såg frestande ut.

8 augusti

Är nu hemma i Härdal efter en dag i Vemdalen, Nicke har slut på sin semester och har åkt ut på asfalten igen. Men jag ser fram emot mina tre lediga dagar framöver. I morgon åker jag, mamma och Sanna i väg; Östersund, Borlänge eller Sundsvall, vi vet inte riktigt. Jag hade velat åka förbi Mora eller Östersund för att hinna ge blod innan jag åker till Riga igen, då det ändå måste vara flera månader mellan varje tappning. Ärligt talat så ger det mig en kick, jag tycker att det är en häftig grej att kunna dela med sig av. Nödvändig om inte annat.

Tankeställare.

Trafiken är inte att leka med, och man vet aldrig vem man möter. Jag kör alltid med bilbältet på därför att jag vet hur korkat det är att köra utan. Jag är inte odödlig för det, och den här filmen får en att fundera ett par gånger.

Jag har länge tänkt att vägra köra folk om dom inte sätter på sig bältet, för om vi krockar eller är med om någonting annat så vill jag inte att dom ska ha ihjäl mig genom att slungas runt runt. Att dom själva utsätter sig för fara måste bli deras egna beslut, men man ska inte blanda in resten av passagerarna. Jag accepterar att en person som åker själv inte har bälte, det är deras ensak, men det är respektlöst att utsätta någon annan för fara. Det är dock inte det lättaste att få alla att spänna fast sig, tyvärr.

Jag vet inte vad man ska göra för att det ska bli mera säkert heller, tänka ett par gånger extra innan man handlar? Det finns situationer då personer skulle ha överlevt om dom inte burit bälte, men den procenten är så fruktansvärt liten. Då ska det vara rätt hastighet, rätt vinkel, rätt miljö - en jävla massa tur.

7 augusti

Mina två senaste dagar har varit rätt likadana. Jag har jobbat, och sen kommit hem och ätit god mat tillsammans med Nicke, framför en hyrfilm. Vi kikade på From Paris with love igår och Brothers idag. Nu är det snart sovdags, jobbar i morgon med, sen är det tre dagars ledighet igen.

En go kväll.

5 augusti

I dag kom jag hem efter att ha spenderat två dagar i Rättvik, tillsammans med familjen Hjelm. Det inkluderade bland annat en drive in-bio i Nickes Amazon. Nu ska jag strax dra vidare till familjen Wågers stuga i Regnsjön, för att umgås med Sandra, Helene och Helene. Vi ska testa fiskelyckan och bara hänga.

Var nyss i väg till banken och betalade den kommande skolterminens avgift, börjar kännas kul att få åka tillbaka nu. Ungefär tre veckor kvar innan jag far i väg igen.

Norrland - du är underbar.

Fredagen var den första semesterdagen. Vi hade Piteå som vårt första mål. Solen strålade när vi kom fram, och vi doppade glatt fötterna i det ljumma vattnet. Det var jättehärligt, och vi njöt av stranden. Första natten tillbringades i Luleå, och där tog vi en kvällsöl under solnedgången. På lördagen så njöt vi av vår frukostbuffé och drog sen vidare till Jokkmokk via Boden. Där käkade vi thaimat och strosade runt, gick på museum och tillbringade vår andra natt.

Vlken fin natur vi har uppöver. Det finns så mycket att se, och jag skulle tro att vi har besökt vartenda utkikstorn längs vägen. Vi besökte ett berg, och bara andades in friskluft. En påhälsning i Arvidsjaur och lite andra fina små byar i Norrland. Den tredje övernattningen blev i Vilhelmina. Där kostade vi på oss en tre rätters, bubbelbad och övernattning - vi hade en underbar semester.